środa, lipca 30, 2014
   
Rozmiar tekstu

Klasa 3

OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA W KLASIE III

 

Edukacja polonistyczna

Mówienie i słuchanie

  • słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych rozmówców,
  • słucha tekstu czytanego przez nauczyciela i rówieśników, nagrań utworów poetyckich, audycji radiowych, wypowiedzi ludzi,
  • rozumie sens wypowiedzi,
  • potrafi poprawnie, w rozwiniętej, uporządkowanej formie wypowiadać się na temat przeżyć i własnych doświadczeń,
  • opowiada o zdarzeniach i zaobserwowanych zjawiskach,
  • opowiada treść wysłuchanych i przeczytanych utworów,
  • kulturalnie prowadzi rozmowę
  • poprawnie recytuje utwory poetyckie i fragmenty prozy

Czytanie i opracowywanie tekstów

  • czyta teksty poprawnie i wyraziście,
  • czyta z podziałem na role,
  • umie czytać cicho ze zrozumieniem, potrafi zdać sprawę z treści przeczytanego utworu po jednorazowym przeczytaniu,
  • czyta czasopisma i książki dla dzieci,
  • wyszukuje w tekście fragmenty na określony przez nauczyciela temat,
  • wyodrębnia w utworze czas i miejsce akcji, kolejne wydarzenia, dostrzega związki między nimi

Gramatyka

  • rozpoznaje wyrazy oznaczające osoby, rzeczy, rośliny i zwierzęta,
  • rozpoznaje wyrazy oznaczające czynności,
  • rozpoznaje wyrazy określające cechy,
  • porządkuje  wyrazy według  kolejności alfabetycznej

Pisanie

  • płynnie, czytelnie, estetycznie i bezbłędnie przepisuje wyrazy i zdania,
  • umie korzystać ze słownika ortograficznego, dba o poprawność ortograficzną,
  • potrafi napisać tekst w formie opowiadania i opisać przedmiot na podstawie bezpośredniej obserwacji,
  • umie zredagować i zapisać okolicznościowe życzenia i list prywatny,
  • potrafi adresować listy i karty pocztowe,
  • stosuje poznane znaki interpunkcyjne podczas samodzielnego pisania

Ortografia

  • poprawnie pisze wyrazy ze spółgłoskami miękkimi w różnych pozycjach,
  • poprawnie stosuje wielką literę: na początku zdań, w pisowni imion i nazwisk, w pisowni poznanych nazw geograficznych, w tytułach i korespondencji,
  • umie napisać wyrazy z „ó” , „rz”, „h”, „ż” wymiennym,
  • umie napisać wyrazy z „ó” , „rz”, „h”, „ż” niewymiennym,
  • umie napisać wyrazy z zakończeniami: -ów, -ówka, -ówna,
  • umie napisać wyrazy z „rz” po spółgłoskach,
  • umie napisać wyrazy z „ą” i „ę”,
  • umie napisać wyrazy, w których występuje zanik dźwięczności,
  • umie napisać z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania w zakresie opracowanego słownictwa

Edukacja matematyczna

Liczby i ich własności

  • potrafi przeczytać i zapisać cyframi i słownie liczby w zakresie 1000,
  • praktycznie rozumie i stosuje system dziesiątkowy,
  • potrafi przeczytać i zapisać liczby w systemie rzymskim od I do XII,
  • wie, na co należy zwrócić uwagę porównując liczby,
  • sprawnie dodaje i odejmuje wybranym sposobem w zakresie 100,
  • rozumie związek między dodawaniem i odejmowaniem,
  • zna tabliczkę mnożenia i dzielenia w zakresie 100,
  • stosuje w obliczeniach poznane własności mnożenia i dzielenia,
  • rozróżnia terminy: o tyle więcej, o tyle mniej i kojarzy je z właściwymi działaniami,

Umiejętności praktyczne

  • wykonuje łatwe obliczenia pieniężne,
  • mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości,
  • posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr
  • waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram; wykonuje łatwe obliczenia używając tych miar,
  • odmierza płyny różnymi miarkami; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra,
  • odczytuje temperaturę,
  • podaje i zapisuje daty; zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje chronologicznie daty,
  • wykonuje obliczenia kalendarzowe,
  • odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24-godzinnym,
  • posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta; wykonuje proste obliczenia zegarowe

Geometria

  • rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty,
  • rysuje odcinki o podanej długości,
  • oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów,
  • rysuje drugą połowę figury symetrycznej,
  • rysuje figury w pomniejszeniu i powiększeniu

Edukacja przyrodnicza

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze,
  • opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, parku, na łące, i w zbiornikach wodnych,
  • nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego,
  • wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski,
  • rozpoznaje niektóre zwierzęta egzotyczne,
  • wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku,
  • podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku,
  • zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin,
  • nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi,
  • zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się,
  • dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych

Edukacja społeczna

  • odróżnia dobro od zła,
  • identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami,
  • wie, jak należy zachować się w stosunku do dorosłych i rówieśników
  • jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej,
  • zna prawa ucznia i jego obowiązki,
  • zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje,
  • zna symbole narodowe i najważniejsze wydarzenia historyczne,
  • wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka
  • zna zagrożenia ze strony ludzi, potrafi zawiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu
  • zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112

Edukacja plastyczna

  • wykonuje prace plastyczne na określony temat, posługując się wybranymi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w płaszczyźnie i w przestrzeni,
  • stosuje określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne,
  • ilustruje sceny i sytuacje realne i fantastyczne poprzez rysowanie, malowanie, kształtowanie wytworów płaskich i przestrzennych,
  • rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury,
  • uczestniczy w wystawach, wernisażach,
  • poznaje dziedzictwo kulturalne swojego regionu

Edukacja techniczna

  • wie na czym polega przygotowanie stanowiska pracy,
  • wykonuje czynności zgodnie z podaną instrukcją, pokazem lub samodzielnie je planuje,
  • stara się wykonać prace estetycznie,
  • bezpiecznie posługuje się narzędziami i przyborami wykorzystywanymi podczas pracy,
  • porządkuje stanowisko pracy,
  • zna sposób wykonania przedmiotów codziennego użytku,
  • rozpoznaje podstawowe rodzaje maszyn i urządzeń wytwórczych, transportowych i informatycznych

Edukacja muzyczna

  • śpiewa w zespole piosenki ze słuchu,
  • gra na instrumentach perkusyjnych proste rytmy i wzory rytmiczne,
  • realizuje sylabami rytmicznymi, gestem oraz ruchem proste rytmy,
  • tańczy podstawowe kroki i figury krakowiaka, polki oraz innego, prostego tańca ludowego,
  • rozróżnia podstawowe elementy muzyki (melodia, rytm, wysokość dźwięku, akompaniament, tempo, dynamika),
  • słucha muzyki i określa jej cechy,
  • tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki,
  • improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad

Edukacja fizyczna

  • realizuje marszobieg trwający co najmniej 15 minut,
  • umie wykonać próbę siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości dolnego odcinka kręgosłupa,
  • przyjmuje pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń oraz wykonuje przewrót w przód,
  • skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami,
  • wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie,
  • posługuje się piłką: rzuca, chwyta, kozłuje, odbija, i prowadzi ją,
  • bierze udział w zabawach, minigrach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego,
  • dba o higienę osobistą i czystość odzieży,
  • wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna,
  • wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem,
  • dba o prawidłową postawę,
  • przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem,
  • potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i gier ruchowych; wie do kogo należy się zwrócić o pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia

Zajęcia komputerowe

  • umie obsługiwać komputer,
  • posługuje się myszą i klawiaturą,
  • poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego,
  • posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach,
  • wyszukuje i korzysta z informacji,
  • przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe,
  • dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej,
  • odtwarza animacje i prezentacje multimedialne,
  • tworzy teksty i rysunki,
  • zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
logoklasa
 s nabor2014

Aktualna pogoda

Rzeszów
27°C
[Szczegóły]

Kalendarz

lipca 2014
Pn Wt Śr Cz Pt So N

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

Licznik odwiedzin

Naszą witrynę przegląda teraz 160 gości 
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
odwiedzających od listopada 2009 r.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies zamknij ten komunikat. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj POLITYKĘ COOKIES.

Zaakceptuj cookies na tej stronie.